Waar wordt bij een APK op gecontroleerd?

Elk jaar vinden er 6,7 miljoen APK-keuringen plaats. Een deel daarvan worden door Bert Wieten in Zwolle opgepakt. Maar op welke punten wordt er tijdens zo'n periodieke keuring gelet? Globaal kijkt een autobedrijf naar vijf verschillende onderdelen, namelijk:

  • Voorkant;

  • Zijkant;

  • Achterkant;

  • Onderkant;

  • Binnenkant.

Voorkant

Allereerst bekijken onze vakmensen de voorkant van uw auto na. Het RDW vraagt ons de volgende punten te controleren:

  • Banden (profieldiepte en beschadigingen);

  • Carrosserie (motorkap);

  • Het voorruit (beschadigingen en lichtdoorlatendheid);

  • De motor (brandstofsysteem, geluid, milieu, motorsteunen, accu en bedrading);

  • De lichten en retroreflecterende voorzieningen;

  • De kentekenplaat (overeenstemming, zichtbaarheid en bevestiging).

Zijkant

Ook de zijkant heeft belangrijke controlepunten. Zo moet uw auto op de onderstaande punten een voldoende scoren:

  • Deuren (manier van sluiten en roestvorming);

  • De lichten en retroreflecterende voorzieningen;

  • De zijspiegels (aanwezigheid en beschadigingen);

  • Wielen (beschadigingen en bevestiging);

  • Roestvorming (rondom chassisraam, bovenbouw en frame);

  • Brandstofsysteem (veilig, lekkage en afsluiting).

Achterkant

Om het cirkeltje rond te maken, wordt er tenslotte ook naar de buitenkant gekeken. Hier zijn de volgende onderdelen belangrijk:

  • Carrosserie (kofferdeksel);

  • De kentekenplaat (overeenstemming, zichtbaarheid en bevestiging);

  • Trekhaak (bevestiging, beschadiging en roestvorming);

  • Uitlaat en emissies (verschillende onderdelen);

  • De lichten en retroreflecterende voorzieningen.

Onderkant

Vervolgens moet uw auto de brug op, zodat onze mensen onder uw auto kunnen kijken. Hier letten ze op de volgende onderdelen:

  • Stuurinrichting (stuurbekrachtiging, lekkages en manier van reageren op stuurwiel);

  • Draagarm (assen goed bevestigd, beschadigingen en meer);

  • Brandstofsysteem (verschillende onderdelen);

  • Veersysteem (werking, beschadiging, bevestiging en roest);

  • Reminrichting (verschillende onderdelen).

  • Aandrijving (bevestiging, roestvorming en stofhoezen);

  • Roestvorming.

Binnenkant

Tot slot wordt er ook in de auto naar verschillende punten gekeken. Op verzoek van het RDW kijken we naar:

  • Gordels (bij iedere zitplaats);

  • Zitplaatsen (bevestiging en verstelinrichtingen goed vergrendebaar);

  • Claxon (goede werking en vaste toonhoogte);

  • Snelheidsmeter (werking en afleesbaarheid);

  • Ontwaseming (goede werking bij ontdooiing en ontwaseming voorruit);

  • Binnenspiegels (bevestiging en beschadiging).